Vragen van eigenaren

- Bij het invullen van de chipcode van mijn huisdier zie ik GEEN ingevulde diergegevens, maar streepjes. Is hij/zij wel geregistreerd ? Jazeker! Dit dier is WEL zichtbaar voor onze medewerkers, maar wij hebben nog geen toestemming om de gegevens online te tonen. Mail ons een kopie van het oude registratiebewijs en geef alsnog die toestemming.

- Indien u zelf een registratie wilt aanmelden, mail ons dan een duidelijke scan of digitale foto van het dierenpaspoort. Het gaat met name om de pagina('s) waar het chipnummer en het signalement van het dier vermeld zijn. Breng de gehele pagina goed leesbaar in beeld, svp. Wij maken hiermee een voorlopige registratie aan, die u zelf definitief maakt door uw contactgegevens te koppelen en de betaling te voldoen. De kosten bedragen eenmalig 4.95 euro (basispakket) of 9.95 euro (uitgebreid pakket).

- Heeft u géén formuliernummer en is uw huidige e-mailadres reeds bij ons bekend, klik dan HIER om het formuliernummer op te vragen.

- Heeft u géén formuliernummer en is uw huidige e-mailadres bij ons NIET bekend, mail dan een scan of digitale foto van het oude registratiebewijs, vaccinatieboekje of dierenpaspoort naar info@stichtingchip.nl. Het gaat daarbij om de pagina's waar het chipnummer en het signalement van het dier staan. Zorg ervoor dat u de gehele pagina goed leesbaar in beeld brengt.

- Heeft u géén formuliernummer en ook geen vaccinatieboekje of dierenpaspoort, vraag dan een bevestiging van uw dierenarts dat dit chipnummer met dit dier en u als eigenaar bij hen bekend is. Dat kan een verklaring zijn op briefpapier van de kliniek of een factuur waarop ook het chipnummer vermeld is. Mail deze bevestiging naar info@stichtingchip.nl

- Her-registratie. Wat is dat en hoe doe ik dat? Via de module her-registratie kunt u een dier opnieuw aanmelden. Daarna voldoet u aan alle wettelijke eisen en kunt u direct gebruik maken van alle voordelen van de databank. Een her-registratie is nodig voor nieuwe eigenaren of in geval van diefstal of verlies van uw registratiebewijs. De kosten van her-registratie zijn 9,95 euro. Dit tarief omvat o.a. levenslange registratie en gratis wijzigen van contactgegevens. Na het doorlopen van de module ontvant u per aparte e-mails een bevestiging van de betaling en van de her-registratie.

- Hoe geef je een verhuizing door of een nieuwe eigenaar? Voor het melden van een verhuizing of een nieuwe eigenaar verwijzen we u naar de Persoonlijke Pagina van uw huisdier. Houdt het registratiebewijs bij de hand, er wordt gevraagd naar chipnummer en formuliernummer.

- Hoe meld ik dat mijn huisdier overleden is?  U kunt dit melden op zijn/haar Persoonlijke Pagina. Houdt het registratiebewijs bij de hand, er wordt gevraagd naar chipnummer en formuliernummer. Heeft u geen formuliernummer, mail dan naar info@stichtingchip.nl. Vergeet niet het chipnummer van het overleden dier te vermelden.

- Hoe zit het met de nieuwe wet op de identificatie en registratie van honden? Deze wet geeft aan dat alle honden die geboren zijn na 1 april 2013 verplicht gechipt en geregistreerd moeten zijn. Ook voor dieren die na 1 april 2013 vanuit andere landen in Nederland komen wonen, geldt deze regel. De minimale registratie daarvoor is een basisregistratie. Deze registratie moet worden aangemeld bij een erkende databank, zoals Stichting CHIP en moet door deze erkende databank bij de overheid worden aangemeld. Daarnaast kan de normale chipregistratie worden aangeboden, die veel uitgebreider is. Ook die mogelijkheid biedt Stichting CHIP.

- Wat is een Pluspakket? Dat is een uitbreiding op de basisregistratie, aan te vragen door de eigenaar. Registraties met een Pluspakket hebben de mogelijkheid om een foto van het huisdier en ´╗┐extra contactgegevens toe te voegen. Ook is er ruimte voor een vakantie- of logeeradres.

Wat te doen als mijn huisdier nog geen chip heeft?

- stap 1: Maak een afspraak bij uw dierenarts of chipper voor het chippen. Dat is een injectie, dus het kost niet veel tijd en er is bij honden en katten geen narcose nodig.

- stap 2: En nu komt het belangrijkste: dat chipnummer moet geregistreerd worden in een erkende databank, met als doel dat uw gegevens via deze databank kunnen worden terug gevonden.

- stap 3: De meeste dierenartsen en asielen hebben een inlogcode bij Stichting CHIP. Zij kunnen uw huisdier daarom direct online registreren. Informeer vooraf of zij dit voor u doen.

- stap 4: Indien u zelf de registratie moet regelen, vraag uw dierenarts dan direct om een bevestiging. Dat kan een verklaring zijn op hun briefpapier of een factuur waarop het chipnummer en het signalement vermeld zijn. Mail die naar info@stichtingchip.nl met het verzoek tot registratie.