Over Stichting CHIP

Stichting CHIP wordt al sinds de oorsprong helemaal door vrijwilligers gerund. Ook het bestuur wordt niet betaald.

1989

De voorloper van Stichting CHIP werd opgericht en heette Veterinary Animal Identification and Registration (VETAIR), in het jaar waarin de eerste chips voor huisdieren in Nederland commercieel verkrijgbaar werden. Er bestond nog geen landelijke registratie van chipnummers en diergegevens, maar het was wel noodzaak om dit landelijk te organiseren.

Computers waren toen nog zeldzaam en zeker niet verbonden met internet. De geregistreerde gegevens van dieren en eigenaren werden door dierenartsen die mee wilden doen op papier per post aangeleverd en door vrijwilligers ingetypt en opgeslagen in één centrale computer. Die vrijwilligers waren 24/7 via de telefoon bereikbaar om de gegevens van gevonden dieren op te zoeken.

1996

Er werd een wereldwijde standaardisatie ingevoerd, we spreken daarom nu van een ISO-chip. Nu is elk merk chip af te lezen met elk merk reader. Tot die tijd maakte elke fabrikant een eigen code-reeks met letters en cijfers. Die chips konden ook alleen door readers van hetzelfde merk als de chips afgelezen worden.

2000

De oprichting van Europetnet, het internationale samenwerkingsverband van databanken. VETAIR is een van de tien initiatiefnemers.

2001

De laatste dieren worden in Nederland officieel getatoeëerd. De Stichting Registratie Gezelschapsdieren Nederland (SRGN) registreerde in opdracht van de overheid huisdieren d.m.v. tatoeages, met een tang en groene inkt in de oren van hond/kat aangebracht. Letters in het ene oor èn cijfers in het andere oor. Niet alleen pijnlijk bij het aanbrengen, maar ook vaak slecht leesbaar.

2004

De gegevens van de getatoeëerde dieren worden overgedragen aan VETAIR. De naam Stichting CHIP vervangt alle oude namen. De naam CHIP staat natuurlijk voor de “chip”, waarmee huisdieren herkenbaar worden gemaakt, maar is ook de afkorting van Centraal Huisdieren Identificatie Punt.

2014

De registraties van de RCA-databank (Registration of Companion Animals) worden aan Stichting CHIP toegevoegd. Er waren al vage plannen gemaakt voor samengaan van RCA, Petbase en CHIP, maar een technisch probleem bij RCA versnelde dit. Het werd voor dierenartsen en asielen mogelijk om registraties online aan te melden. Dat was niet alleen stukken sneller, maar bespaarde  vooral heel veel dubbel werk

De geplande samenvoeging met Petbase werd op dat moment nog “even” uitgesteld vanwege onduidelijkheden in aangekondigde nieuwe wet- en regelgeving. Die zou namelijk nieuwe software vereisen en het leek verstandig daar op te wachten.

2021

De nieuwe wet is een feit. De gefuseerde databanken van Stichting CHIP en PetBase gaan samen verder onder de naam PetBase. Nog handiger, nog veiliger, nog praktischer.

2022

PetBase beheert vanaf nu de databank met daarin de gegevens van gechipte dieren en hun eigenaren. Stichting CHIP keert terug naar de oorspronkelijke doelstelling: het stimuleren en organiseren van een goed werkend systeem van identificatie en registratie voor huisdieren.